Bara Ord

En blogg om just det

Posts from the “Övrigt” Category

Ingen tidning!

Posted on 23 oktober 2023

  Marken rämnar. Postlådan gapar tom.  Inte nu igen! Ser mig om, vill skrika men skrika i Bromma en söndagsmorgon halv sju gör man bara inte. Då kan man, om man är i min ålder, hamna på LVÄ-hem. Jag skyndar tillbaks över det daggvåta gräset, drar morgonrocken om, får upp dörren. Det susar i öronen. Det gör det allt oftare nu för tiden. Jag minns ännu nattens dröm, vilket händer ytterst sällan. Bara fragment som hastigt upplöses omöjliga att fästa till varandra.   Jag brukar inte berätta drömmar. Men den här lockade att få behålla en tid därför att den innehöll inslag som fascinerar i sin obegriplighet. Så är det föstås alltid men här var väggen långt där borta som en gardin neddragen ur…

+Read more

Reklam en farlig drift.

Posted on 5 oktober 2023

Länge stod kampen i reklambranschen mellan bra och dålig reklam. Idag är den dåliga helt överspelad. Ingen bryr sig, alla har lärt sig bortse från dess ytliga krumbukter och tomma burkar. Den är som den är och alltid kommer att vara. Låter sig inte påverkas av vare sig Novus-undersökningar eller tveksamma effekter. Den har blivit ett brus som ackompanjerar förbiilande skyltar och logotyper. Så särskilt livsfarlig är den inte.   Men när begreppet ”reklamen är livsfarlig” myntades, under det 70-tal då vi konsumerade som aldrig förr, var kritiken inte avsedd att påverka reklamens uttryck utan att försöka bortförklara den dubbelmoral som rådde. Trots vänstervinden, somliga säger tack vare, handlade folk för glatta livet. Det gick inte ihop med de ideal som vinden förutspådde om…

+Read more

Fille

Posted on 31 augusti 2023

Med lite distans till det chockerande beskedet att Fille gått bort vill jag försöka samla tankarna. Det är femtiosex år sedan vi möttes på Arbmans. Två färskingar i sammanhanget. Jag minns att jag reagerade på att han själv kallade sig Fille. Lärde mig senare att den enda som kallade honom Lasse var Lisa och barnen.  Vi kom samtidigt, passerade den stora dykaren i entrén som enligt Arbman själv gick till botten med problemen och blev tillsammans med Krister Appelfelt i Malmö ”ungdomarna” på byrån. Trots att Fille var något yngre än mig hade han redan byråerfarenhet. Som sextonårig tonårsrebell från Vällingby hade han räddats av en moster, tror jag att det var, till Svenska Telegrambyrån och jobbet som klisterprins. Dessutom kom han inte ensam…

+Read more

Goda råd till en robot som vill vinna guldägg.

Posted on 10 juli 2023

Gör det nytt, annorlunda. Kanske tvärtom. Gå din egen väg, glöm vad alla andra har gjort. Tänk själv, utgå från att du kan. Lyssna men inte bara till vad du hör utan också till vad du anar ligger bakom. Känn efter hur det du hör smakar, hur det passar i tiden, på marknaden. Allt förutsatt att du tror att reklam som är kreativ blir billigare  eftersom den säljer mer. Det vill säga lättare att upptäcka för många, roligare att ta del av och enklare att minnas för många. Kom ihåg att dagens utbud är rena kaoset, ett enda virrvarr av budskap hit och dit. Sådan har dagens mediascen blivit eftersom reklam är det enda som numera kan betala alla dessa föreställningar om vad som…

+Read more

Släktträff i Kiev

Posted on 4 maj 2023

Resan började i Sundsvall eller närmare bestämt i Selånger någon mil väster om staden. Det var officiellt sett vårens första dag. Lite kallt i luften men lutad mot en vägg bakom den gamla kyrkoruinen blev det varmt och skönt. Jag blundade, tänkte på vägen genom valvet och levde mig in i den dag då Olav Haraldsson, för nu ganska länge sedan, kom förbi med massor av vänner, gods och förnödenheter och på sitt sätt gjorde platsen odödlig. Från hamnen i Selångersån hörde jag nu liv; skrål, skratt och skrammel. Men plötsligt en dovare ton, taktfast som av marscherande män. Sällskapet var på väg hitåt och jag struntade i att det ännu skulle dröja två hundra år innan den tusenåriga kvarlämningen blev en kyrka i…

+Read more

Reklamens gener.

Posted on 11 april 2023

Min spalt har medvetet gapat tom en tid. Dels har jag haft annat för mig vid maskinen. Dels har jag känt behov av att stanna upp, backa och med större perspektiv betrakta det fenomen som reklam utgör. Alltså den största, mest frekventa, mest spridda, mest oundvikliga rösten av alla, hela världens enerverande men ständigt närvarande ljudbild. Vad den på sikt gör med alla andra samtal kan man fundera över. Att reklamen nu sedan en tid byter skepnad, förklär sig till annat och så omärkbart som möjligt backar in i kulissen föranleder emellertid  inga debatter eller ens försök att förstå vilket mäktigt väsen mänskligheten har att göra med. Men det man inte förstår låtsas man inte om. Så har man vi människor mött det okända…

+Read more

Hur var ditt senaste besök?

Posted on 8 december 2022

Expressen eller Aftonbladet? Sketchen med Gösta Ekman flimrar förbi när jag än en gång uppmanas fylla i en enkät om vad jag tycker om mitt senaste besök eller köp. Ett oskick utan like men också ett bevis på hur dagens marknadsförare ser på sitt beslutsunderlag. Det är inte genom att förenkla den komplexa verklighet som ligger bakom varje köpbeslut som underlaget blir bättre. Snarare sämre. Bra reklam handlar inte om hur kryssen faller i en naiv manual. Att allt fler företag idag ändå bidrar till mailtrafiken torde ha med mer interna orsaker att göra. Som att man, inför chefer som är ännu okunnigare om marknadens känsliga mjukdelar, kan visa att man gjort vad som står till buds. De som svarar gör det av någon…

+Read more

Bara film.

Posted on 12 november 2022

Jag hade tänkt skriva några rader om filmen vi grabbar, eller gubbar (kanske kan det heta ”grubbar”) såg här om kvällen. Men så gick jag ut och hämtade tidningen. Precis vid brevlådan bara centimetrar från vår tomtgräns, där ingen någonsin ställer sig, låg tre fimpar. De fanns där inte igår, det är jag säker på eftersom jag dagligen krattar undan grannens löv som varje år blåser in just där. Det kunde ha varit början på en film.   Tre fimpar intill vår brevlåda där våra stenplattor möter trottoarens asfalt. Just där, så nära. Någon måste ha stått där, stannat och länge stått stilla. Jag betraktade fimparna noggrant. Alla var av samma märke. Förmodligen, tänkte jag först, rökta av samma person. De var exakt lika…

+Read more

”Tror dom att man är dum i huvudet?”

Posted on 27 augusti 2022

Samma sak varje sommar. Vi träffar människor på nyspikade, väloljade altaner. Alla har spännande saker att berätta om livet, resorna, konsten och inte minst om vad vi ska göra åt att alla vägar snart bär till Norrland. Kanske vrida vägskyltarna åt fel håll nere i Gävletrakten, skojar vi om det sistnämnda. Mig frågar man än en gång vem som tror att alla som läser tidningar och tittar på teve är dumma i huvudet.  Den dåliga reklamen tyvärr också är ett evigt samtalsämne. Aldrig den goda reklamen, vilket kanske inte är så konstigt eftersom den är lika sällsynt som kantarellerna som alla också pratar om. Man vill på allvar veta och här har man en som borde veta. ”Man fattar ju inte ens vad som…

+Read more

Ett annat resmål

Posted on 10 augusti 2022

En kort avstickare från E4:an ligger en plats som kunde vara föremål för allas intresse. Bli känslostark karaktär i en långfilm eller varför inte i en serie i femtiosex avsnitt. Sänd över hela världen skulle den kunna göra gott i den korttänkta tid som nu kapar alla band med historien. Och gör framtiden minst sagt oviss. Den kunde åtminstone bli en bok så listigt berättad att den når det smala insläpp där kommersen väljer och vrakar bland det som man vet att läsare redan är djupt intresserat av.  För så är det; någon måste våga styra av från allfartsvägen, lita på att där, och kanske efter ännu en eller två mindre avfarter, ligger det oupptäckta eller snarare glömda, outtalade, medvetet eller omedvetet. I det…

+Read more