Bara Ord

En blogg om just det

Posts from the “Övrigt” Category

Gärna motvind.

Posted on 6 februari 2015

Allt som oftast när vi som var med förr träffas trillar repliken ”tänk att vi fick vara på rätt plats i rätt tid” över någons läpp. Det känns ödmjukare än det vi också menar: ”sån tur att man inte är med idag”. När jag började i reklambranschen var reklam något man som ”hederlig skattebetalare” inte önskade sin son eller dotter. Eller som någon reklamman uttryckte saken i titeln till en bok (ungefär): ”Jag som trodde att min son arbetade som pianist på en bordell”. Vilket alltså hade varit att föredra. Oro för en dotter var nu inte särskilt befogat eftersom kvinnor knappt fanns på reklambyråer på den tiden, annat än i receptionen. Reklam var en närmast ohederlig verksamhet, ett lömskt sätt att locka lättlurade…

+Read more

Hoppsan jag!

Posted on 30 januari 2015

Det slår mig när jag sitter och tittar på Guldbagge-galan hur lite dessa experter på kommunikation lyckas visa av sitt kunnande när de kallas upp på en scen för att hämta pris. Sedan inser jag att det givetvis inte handlar om det utan om att man följer ett helt annat manus än vi i publiken tror. Där sitter en andäktig publik och väntar, i alla fall hoppas, det är ju inte vilka som helst som kallas fram, att nu kommer vi att beröras av stormande vinnarglädje framförd av folk med scenvana tränade i konsten att framträda inför stor publik. Men år efter år, gala efter gala, och nästan oavsett vem som kallas upp på scenen, tycks det som om alla dessa artister som så…

+Read more

Angivaren.

Posted on 24 januari 2015

Det kom ett brev från Staden med det något obehagliga innehållet att ”en medborgare” anmält oss. Visserligen var ärendet avskrivet men ändå. Anmälaren hade gjort sin medborgerliga plikt och anfört att vår häck mot gatan är för hög. Och därför utgör trafikfara. Vi reagerade som alla skulle ha gjort, inte med glädje över frikännandet utan med att raskt börja undra vem av våra goda grannar som vi nu kraftigt måste omvärdera. Vi gick igenom samtliga som vi vet passerar vårt hus på vägen till Tolvan eller tunnelbanan. Absolut inte Kurt. Han är snart nittio och har hemtjänsten på besök flera gånger per dygn. Tar sig visserligen till brevlådan men inte mycket mer. Han är det definitivt inte. Inte heller Stig, ännu otroligare, eftersom han…

+Read more

Den historiska framtiden.

Posted on 19 januari 2015

En bra reklamtext siktar, som all försäljning, framåt. Det kräver att den som skriver är intresserad av sin samtid, förstår vad som pågår och känner vartåt det lutar. Det sista är inte lätt. Bästa sättet att nå bortom det egna synfältet är att umgås med de som har ett längre och gärna ett helt annat. Under nittiotalet umgicks jag en hel del med en man med mycket märkliga glasögon. Han kunde nämligen se in i framtiden. Eftersom den framtiden nu, tjugo år senare, har inträffat kan det vara intressant att kolla om han såg rätt eller om han var helt ute och cyklade. Jag talar om Anders Ewerman. Tiden före och runt sekelskiftet vimlade av trendnissar som med blöta fingrar i luften inte drog…

+Read more

Ingen reklam, tack.

Posted on 12 januari 2015

Att inte vilja ha reklam är naturligt. Inte primärt för att den är så dålig utan därför att den oombett, bra eller dålig, tränger sig på, tar sig in när man minst anar. Den är partsinlaga, dess syfte är att sälja; nu eller i en framtid helst båda på en gång. Sådan är dess natur och den går aldrig ur. Men trots att reklam är oundviklig och trots att det mesta lämnar övrigt att önska är reklam inget som särskilt många funderar närmare över. Som om reklam måste vara dålig. Men bra reklam finns. Jag och fler med mig har sett hur det kan gå till att skapa den, vet under vilka premisser den låter sig göras och under vilka det inte spelar någon…

+Read more

Pengar i sjön.

Posted on 5 januari 2015

Sponsring är ett tillåtande begrepp. Eftersom det sorteras in under det ännu mer tillåtande begreppet ”marknadsföring” är möjligheterna obegränsade för den ledningsgrupp som vill åka ut i världen och under trevliga former, till exempel under en olympiad eller en segling Jorden Runt, göra affärer med folk från när och fjärran. Givetvis finns det sponsorer som menar vad man säger; att pengarna går till hjälp, stöd eller uppmuntran åt någon eller något och att man tror att detta bevis på firmans goda hjärta smittar av sig på det egna varumärket. Och givetvis kommer pengarna för det mesta väl till pass. Ändå är det ytterst få som lyckas förena den sponsrades verksamhet med givarens affär. Som när en bank vill ha draghjälp av en skidåkare! Eller…

+Read more

Midvinternattens köld var hård.

Posted on 27 december 2014

Så här vid brasan är det lätt att låta tanken flyga fritt; bakåt, inåt mot varför det blev som det blev och allt sånt. Att jag skulle bli reklamman och inte guldsmed, lärare eller pol. mag. med sikte på en karriär som tjänsteman i Fortifikationsförvaltningen var länge högst osannolikt. Reklam var inget vi talade om i Norrbotten. Det var något man ägnade sig åt i Stockholm och framför allt i Amerika. Reklam var matinéns Ta en Toy, Hälsan för halsen Bronzol och Tulo den lille halsläkaren. Men framför allt affischerna för Pommac, Coca Cola- och Portello. Portello var inte bara en mörk sliskig dryck. Den klibbade fint i håret på den som ville ha ett elegant blixtlås i nacken. Min pappa vad guldsmed och…

+Read more

Konserverad gröt.

Posted on 18 december 2014

Allting går att sälja med konserverad gröt, sjöng man i visan och för reklambranschen blev det en efterhängsen plåga. Men var det så helt fel? Olrog kanske bara var lite före. Han menade dessutom att allt går att sälja med mördande reklam. Det verkar också stämma. I reklamens värld är nämligen allt sig tämligen likt. Som konserverat. Och mördande tråkigt. Att stor del av reklamkakan nu konsumeras på nätet har inte gjort saken bättre. Man kunde tro att nu minsann uppstår möjlighet för människor och företag att mötas och tala med varandra. Att nu kan kontakter fördjupas, fler delta, kunskap vidgas och erfarenheter spridas. Att reklamen, nu när mediakostnaden minimeras, får råd att satsa än mer på medryckande innehåll, spännande idéer och konstfulla uttryck.…

+Read more

Skriv längre!

Posted on 11 december 2014

Hur ökar man läsintresset kring en grävmaskin? Och om man får den vansinniga idén att producera en återkommande tidning om gräv- och schaktmaskiner vad i hela fridens namn skriver man om? Det var 1967 och jag hade precis släppts in i Arbmans oansenliga kontor av den skräckinjagande dykare som två meter lång och i full mundering stod på vakt direkt innanför entrédörren. Med huva som såg ut som en mina från första världskriget och halvmeterlånga platåskor av järn skrämde han slag på alla som oförberett klev på. Dykaren var en relik från Arbmans förra liv (Stig Arbmans AB) där man menade att byrån ”gick till botten med problemen”. På nya Arbmans, kuvösen som i ett par decennier från mitten av 60-talet födde den svenska…

+Read more

I Drakens tid.

Posted on 4 december 2014

Från Kanalen och in över Sundet sveper nattetid fyra svarta skepnader. Deras vingslag är knappa och lätt viskande. I höjd med Kullens Fyr slår de, som ryssen i sina jaktplan, av all positions- och identifieringsutrustning. Sakta och på låg höjd glider de in över den skånska slätten, sveper koncentrerat med blicken, söker traktens skorstenar. Sniffar in röken, smakar på halten av koloxid och annan förorening. Räknar och beräknar allt t.o.m. utsläppsrätters värde. Kontrollerar om där pågår tre-, fyr- eller rent av femskift. Antecknar avgående lastbilar från bryggan vid lagret. Sorterar allt i sin reptilhjärna, sveper vidare men nu var och en på egen hand. När morgonen randas och det första gryningsljuset i öster sakta öppnar himlavalvet kan allt vara över. I det lilla samhället…

+Read more