Bara Ord

En blogg om just det

Posts from the “Övrigt” Category

Egna ord.

Posted on 3 maj 2014

Det finns ett ord som aldrig förekom i mina reklamtexter. Det är ett av språkets allra vanligaste och det har ett par nära släktingar som jag inte heller använde. Jag har skrivit tusen texter åt andra, berättat vad andra velat ha sagt, fört andras talan, till och med tänkt vad andra kunde ha tänkt. Eller borde. Det skrivandet är inte fritt. Ett enda ord låser det inne, stänger grinden och kastar nyckeln i sjön. Det är det lilla ordet ”jag”. Det jaglösa skrivandet tär hårt på den som gjort skrivande till ett yrke. Förr eller senare vill man åtminstone då och då vara första person i sin egen text. Som författare med eget jag kan jag låta tanken flyga, betrakta skärmen, lägga händerna på tangentbordet,…

+Read more

Andra halvan.

Posted on 24 april 2014

Hälften av ett företag varken syns, går att ta på eller mäta. Ändå är det som pågår där högst avgörande för affären. Hälften av ett företag är nämligen berättelsen om det. Det här har somliga till fullo förstått. Ta Apple världens idag högst värderade varumärke. Hälften är produkterna, andra hälften är det som ligger i luften; känslan, auran, lockelsen, charmen, ambitionen, utmaningen, segerviljan, personen bakom. Till och med problemen hör dit. Tänk om det är den hälften som lättare än den andra dubblerar börsvärden!! Ta IKEA vars inre rum kanske inte i början var lika medvetet möblerade som dess yttre. Men idag, vilken berättelse! Evig oavsett Kamprad. En berättelse som ingen som passerar dess dörr är opåverkad av. Som består även om firman skulle…

+Read more

Äggröra.

Posted on 17 april 2014

Inte ens ett Lejon i Cannes rår på det symbolladdade lilla frö som kallas Guldägget eftersom Freud menade att ägg symboliserar ”förändring och kreativitet”. Eller också var det så enkelt som att det var i påsktid som några av reklambranschens moderna pionjärer kom på idén. Något skulle ju priset heta. För varje reklamkreatör är Guldägget värt sin vikt i guld. Under den tiden när ägget bara var ett diplom och inte vägde många gram fick man tänka sig tyngden. Nu nöjer man sig inte med det. Idag är ägget fysiskt och stort eller större än strutsens, vilket inte skall tolkas som ett uttryck för ökad kvalitet. Det håller förstås inte alla med om eftersom det med reklam förhåller det sig så att det är…

+Read more

Godare än gott.

Posted on 13 april 2014

När dörren till köket står vidöppen slinker alla katter in. Så är det med mat och media. Dagligen trängs intressenter från alla hörn om vad vi alla bör veta innan vi börjar äta; den som vill producera med den som vill sälja med den som vill granska med den som vill laga med den som skall inhandla och betala. Det mesta blir enstaka mediahändelser, ett oroande irrbloss, en nyhet som dagen efter drunknat i floden av liknande (dagens stora nyhet i SvD är vad ett glas läsk kan ställa till med). Men annat blir löpsedlar som leder till morgonsoffor som leder till kokböcker som leder till teveprogram som leder till egen etikett på viner, olivoljor och ekologiska snacks. Och det må väl vara okej.…

+Read more

Problemet.

Posted on 5 april 2014

Vilket problem får du till lunch idag? Med vilka pekpinnar skall du äta din middag? En portion för snabba kolhydrater eller en tallrik för lite fibrer? En skopa fel fett? Fel och fel förresten, just nu meddelas att även härdat kan vara rätt (!). Kanske satsar du på en trerätters i glada vänners lag med för få antioxidanter, för lite Omega 3 och en alltför snabb energikick. Måhända erbjuds en bokstavskombinerad diet smaksatt med för lite GI, för mycket IE för att inte tala om vad lite mer PK skulle smaka. För oss som lever med lyxen att mat alltid finns, alltid är god att äta och för det mesta väldigt nyttig kan en nyansering vara på sin plats. Idag ligger inte en portion…

+Read more

Snap your fingers.

Posted on 28 mars 2014

Det är den där dagen på året när allt är som jävligast; grått, trist och utan hopp. Det regnar tungt, blött och meningslöst. Med raska steg går Holger mot parkeringen. Redan på håll ser man att han mår ungefär som sin trötta rishög till bil. Han trycker armbågarna mot sidan, under den ena har han en hopvikt dagstidning. Den är genomblöt. Det plaskar om hans lågskor när han närmar sig bilen. Med handen på dörrhandtaget hejdar han sig. Regnet faller som det som en dag kommer att dränka oss alla. Det kan väl vara oktober. Asfalten är kolsvart, blänkande. Mot trottoarernas kantsten bildas vattenfyllda sjöar och diken. Med uppdragna axlar och kepsen neddragen står han blick stilla. Vill inte höra det han hör. Han…

+Read more

Ett ögonblicks verk.

Posted on 22 mars 2014

Som på beställning utspelar sig plötsligt två pjäser på reklamens stora scen som trots samma budskap i allt väsentligt är varandras kontrast. I båda spelas huvudrollen av skjutglada actionhjältar. Båda handlar om en bil med namnet Volvo. I reklamens natur ligger, som för alla uttrycksformer, att spela sin roll i takt med tidens ton. Inget förblir som det alltid varit. Nya utövare prövar sina sätt att nå bättre och bättre lösningar. Detta eviga prövande skall vi som publik vara oändligt tacksamma för. Vore reklam en exakt vetenskap skulle den stelna till konserverad gröt och bli outhärdlig. Det är försöken, sättet att spela stycket, som ger liv precis som de ger åt teatern, filmen, litteraturen, musiken. Åter till Volvo. Vi har på senare tid kunnat se…

+Read more

Bländande ljus.

Posted on 15 mars 2014

Det är morgon och det första du gör är att dra upp gardinen. Du vill omgående ha in ljuset i ditt liv, skingra mörkret och känna att du lever. Vi går mot vår och det första vi gör när vi stiger utanför dörren är att vända ansiktet uppåt, kisa mot ljuset och den eventuella solen. Syns den inte så vet vi att den finns där ändå. Ljus helar. Fråga den som varit, är, sjuk. Fråga vården. Nu talas till och med om att bygga operationssalen intill ytterväggen så att ljus flödar över kampen mellan liv och död. Ljus är också upplysning. När ljuset slås på börjar vi kommunicera. Lyssna, titta, röra oss i rummet. Under en nanosekund eller två hinner vi signalera, berätta något viktigt.…

+Read more

Alf den förste.

Posted on 8 mars 2014

Nyligen var jag på en liten tillställning tillägnad Alf. Hans efternamn var Mork och han var art director på en byrå som hette Arbmans. Idag är det som hände där historia bevarad av ett allt färre antal vittnen. Vi som var med, som undertecknad, försöker minnas. Men samtalen glider ut, blir allt mer anekdotiska. Snart finns ingen som förstår varför det som hände just där skulle vara värt att bevara. Eller något särskilt att berätta om. Anledningen till tillställningen var att Alf nu postumt utkommer med en samlingskassett där fortsättningen på Uppfinnaren finns med. Manuset har legat i låda i många år. Först nu ville och orkade hans familj ta itu med det. Kanske för att man fann en förläggare som fortfarande tror mer…

+Read more

Dukat bord.

Posted on 2 mars 2014

En konstnär påbörjar inte sitt verk med bara ett par färger och en pensel inom räckhåll. En kock drar inte igång spisen utan en väl anlagd mis-en-place. För all kreativ verksamhet gäller att skapa bästa tänkbara förutsättningar för ett bra resultat. När första idén dyker upp bör allt finnas på plats. Det gäller förstås även i reklamens värld. Jag har alltid menat att sjuttiofem procent av jobbet är att duka bordet. Dit hör att så långt det är möjligt fylla stolarna vid bordet med rätta gästerna, det vill säga med rätta medarbetarna, uppdragsgivarna och de samarbetspartners som uppdraget kräver. Bordet skall ha en så stor arbetsyta som möjligt. Ytan kan vi kalla copia (se den här bloggens ingress) det vill säga den palett av…

+Read more