Bokens hemsida är klar. Den blev som vi önskade och tack och lov inte som den blivit om vi själva försökt. Tack Josefin och Anna på Forsbergs Skola för den fina hjälpen. Nu har vi en sida som gör boken rättvisa.

 

Gå in och titta. Kurts fåglar följer dig till uppslagen som blir ett smakprov, en text som berättar om innehållet och till några ord om författarna. Men också, och framför allt, eftersom Hemsidan trots allt är avsedd att hjälpa hugade att köpa boken, till en funktion som garanterat fungerar. Jag har själv prövat: köpte på riktigt första boken. Funktionen ger oss underlag för utskicken både av de enstaka exemplar som vi kommer att leverera från eget lager och av de större paket (två ex. och fler) som går direkt från tryckeriet.

 

Observera att boken inte lanseras förrän den 22 november, vilket förstås innebär att inga utleveranser kan börja förrän tidigast 26 november. Att beställa och betala tidigt kan ändå vara klokt för den som vill ha bok/böcker i god tid före jul eftersom vi levererar i den ordning beställningarna inkommit.

 

Därmed är förlaget Studio 64 Förlags AB verksamt. Den grundläggande affärsidén är förstås inte att stanna vid en bok. Men under överskådlig tid blir uppgiften för Claes och mig att presentera den här boken. Ett par seminarier vid skolor är redan inplanerade.

 

Somliga kommer förstås att vilja placera denna bok på historiens nostalgiska bakgård. Att det var bättre förr är inte vad den vill höra som lockar med att nytt per definition alltid är bättre än gammalt. Alltså att även människans kreativa förmåga skulle bli bättre och bättre dag för dag (!?).

 

Kommunikationskonsten uttryckt som ”konsten att bli sedd, hörd och tagen på allvar” är precis som all annan Konst en fråga om vem som under vilka förhållanden lyckas med den uppgift som just då gäller. Att verktygen utvecklas, som när datorn ersätter papper och penna, är av marginell betydelse om någon alls. Likaså om publiken är hela världen eller ett samhälle i Norrland. Budskap står och faller med hur de sägs. Mindre med vad  som sägs var.

 

Däri ligger utmaningen för alla kreatörer. Dagens kreatörer utbildar sig, lika lite som gårdagens, till att bli duktiga på att fylla i medias färdiga mallar och uppdragsgivares önskelista. De vill, som alla duktiga alltid gjort, hitta fram till en reklam som säljer bättre utan att tjata och ständig upprepa sig. Ett tilltal som såväl konsumenten som producenten, medieleverantören och varje enskild samhällsmedborgare kan leva med, kanske till och med gilla.

 

Jag tar nu en paus från denna spalt. Boken och förlaget kommer att behöva all min tid en tid framöver. Skriver jag ändå något meddelar jag det på Hemsidan under ”Aktuellt”. På återseende.

Förlagets mailadress är ogamotoga@telia.com

 

Lars