lämnar nu lagret. Återstår bara för Claes Berquist, Kurt Lundkvist och undertecknad att tacka alla som köpt, läst, lovordat och kanske inspirerats. Boken hamnade hemma hos copywriters, art directors, formgivare, fotografer, filmare och inte minst hos elever (och vissa lärare) i alla dessa discipliner. Oftast privat inköpta, och kanske lästa i smyg för sällan köptes den, märkligt nog, centralt av direktörerna och rektorerna i reklamindustrins översta topp. Och bara sporadiskt, ännu mer obegripligt, av de som betalar reklamen.

 

Över det kan man fundera medan man studerar Novus kurvor de senaste åren. Särskilt som den grupp som kanske gillat boken allra mest – är konsumenten. Men dagskassan är viktig för industrin och affärer som rullar på ruckar man ogärna på. Att det gick 1964 betyder inte att det skulle gå nu, tröstar man sig med.

 

Vårt tack går även till Forsbergs Skola som tidigt visade att man i boken känner igen sin egen kreativitet. Att dess grund är tidlös. Och att vår tids ängslan över att människans gränslösa kreativitet skulle vara hotad är obefogad.

 

Dessutom vill vi tacka Komm eller snarare tjejerna där (en och annan kille har förekommit) för det stöd de givit oss. Hängivet värnar de om reklamens dna. Rustar oförtrutet för nya Guldägg, bevisen för hur samma talang ligger bakom allt nyskapande.